בהנחה שאתם כבר יודעים מה היא ישיבה נכונה ברכב, נתחיל מאחד הדברים הבסיסיים ביותר שאנחנו מלמדים כל נהג או נהגת שהגיעו בפעם הראשונה למסלול המרוצים, בין אם זה לקורס נהיגת מרוצים או חווית נהיגה ספורטיבית כמו נהג מרוצים ליום אחד: הקו הגאומטרי בפנייה ובפירוק הפנייה לגורמים. בשיעור זה נבין מה הן הנקודות החשובות בפנייה, מה הן אומרות, מה לעשות בכל נקודה ואיזה קו הוא הקו הנכון בנהיגה על מסלול מירוצים. ייתכן שחלקכם כבר מכירים מה הוא הקו הגאומטרי ואיך לקחת אותו, אך האם אתם יודעים מה ההיגיון שעומד מאחוריו?
אז מה הוא הקו הגאומטרי במסלולי מרוצים?
התשובה פשוטה - הקו הגאומטרי הוא הקו המהיר ביותר שבעזרתו נעבור את הפנייה וממנו נצא לישורת. הקו שנבחר יכול להשתנות בהתאם לסוג הרכב, סוג וזוויות הפנייה, שיפועים באספלט, רכבים אחרים על המסלול ובעיקר - אורך הישורת לאחר הפנייה.
באופן כללי, חשוב לדעת שהקו המהיר הוא השילוב הטוב ביותר בין המהירות בתוך הפנייה למרחק שהרכב עובר לאורך הפנייה. זו הסיבה שנעדיף תמיד להגיע מהחלק החיצוני ביותר, להיכנס עד לחלק הפנימי ביותר ולצאת שוב לחלק החיצוני תוך כדי שימוש בכל רוחב המסלול.
לצורך ההמחשה, אם נישאר בחלק הפנימי לאורך כל הפנייה נעבור את הדרך הקצרה ביותר, אך הרכב שלנו יתקשה לעשות זאת במהירות גבוהה מכיוון שהוא צריך לפנות בצורה חדה יותר. מצד שני, אם נישאר בחלק החיצוני לאורך כל הפנייה, המהירות תהיה גבוהה יותר אך הדרך שהרכב יעבור ארוכה משמעותית. זו הסיבה שאנחנו רוצים לשלב בין המהירות בתוך הפנייה למרחק שהרכב יעבור בפנייה.
שימו לב לשרטוט הפשוט שציירנו עבורכם, מטרתו להמחיש כיצד נראה הקו הגאומטרי (הקו הירוק) - הקו הנכון עובר בקשת מושלמת וקבועה. זאת אומרת שאם נחלק את הפנייה באמצע, בנקודת האייפקס, נקבל שני חלקים שווים - זווית הכניסה שווה לזווית היציאה. מתמטית זו הדרך הנכונה ביותר לעבור פנייה, בהנחה שאנחנו מתייחסים לפנייה בפני עצמה, מבלי לקחת בחשבון משתנים נוספים, כמו מה קורה מיד לאחר הפנייה הזאת. בנוסף, חשוב לציין, שהשרטוט מתייחס לפניית 90 מעלות פשוטה בעלת זווית פנייה קבועה. לרוב, לא תמצאו פנייה כל כך פשוטה על מסלול המירוצים. לכן, חשוב לזכור שמה שנכתב פה הוא כלל אצבע בסיסי מאוד אך הכרחי כדי שנוכל להתקדם לפניות מורכבות כבר בשיעורים הבאים.
פירוק פנייה לגורמים
על מנת להצליח לבחור בקו הנכון נהוג לפרק את הפנייה ל-4 נקודות שונות, נקודות שאם נכיר ונצליח לזהות בזמן יעזרו לנו לבחור את הקו הנכון ביותר: נקודת בלימה, נקודת כניסה, אייפקס או שיא הפנייה ונקודת היציאה.
1. נקודת בלימה: מאוד פשוט, נקודת הבלימה היא הנקודה שבה אנו יורדים על הבלמים בישורת שלפני הפנייה על מנת להאט למהירות המתאימה. עד כאן, לא מסובך, נכון? אז הנה הקאצ' - המטרה בסופו של דבר היא למצוא את נקודת הבלימה האחרונה האפשרית תוך כדי שאנחנו מנצלים את כל אחיזת הצמיגים, אבל זה כבר הנושא של אחד השיעורים הבאים. חשוב שנזכור כרגע שהבלימה המשמעותית צריכה להתבצע עוד בישורת, בקו ישר, ושחרור הבלימה צריך להתבצע באופן הדרגתי ככל האפשר.
2. נקודת כניסה: לאחר שהאטנו את הרכב למהירות המתאימה בנקודת הבלימה, הגענו לנקודת הכניסה. נקודת הכניסה היא הנקודה שבה אנו מפנים את ההגה אל תוך הפנייה במטרה להגיע לנקודה הבאה, האייפקס. בנקודת הכניסה, אנו רוצים לבצע הפניית הגה אחת - עגולה, חלקה, החלטית, מתוזמנת ומדויקת ככל האפשר אל עבר האייפקס, ללא תיקונים וללא משחקים מיותרים עם ההגה.
חשוב לדעת שלהפניית הגה נכונה בנקודת הכניסה קיימת חשיבות רבה על פרמטרים נוספים כמו האיזון של הרכב, האחיזה ובסוף גם על הקו בתוך הפנייה - הפניית הגה אלימה עלולה להוציא את הרכב מאיזון, הפניית הגה מוקדמת או מאוחרת תוביל לפספוס הקו הנכון ואם פספסנו את הקו הנכון, משמעות הדבר שאנחנו כבר לא הכי מהירים שאפשר. כיצד יודעים מתי להפנות את ההגה ובאיזו זווית? הכל תלוי במבט וביכולת התכנון שלנו. ברגע שנסתכל אל תוך הפנייה ונחפש את האייפקס, יהיה לנו הרבה יותר קל לדעת מתי להפנות וכמה להפנות. חשוב לציין שלמבט שלנו חשיבות רבה בזמן נהיגה, וזה ממש לא משנה אם מדובר בנהיגה ספורטיבית, נהיגת מסלול או סתם נהיגה בדרך לעבודה. אנחנו נקדיש לנושא זה שיעור שלם בהמשך.
3. נקודת האייפקס: האייפקס היא הנקודה הפנימית בתוך הפנייה וזו שמחלקת את הפנייה לשני חלקים שווים. לכן, בהנחה שפגענו בנקודת האייפקס הגאומטרית, אנו נתחיל להאיץ וליישר את ההגה באופן הדרגתי אל נקודת היציאה. באופן כללי, חשוב לדעת כי קיימים 3 סוגים שונים של נקודות אייפקס - המוקדם, הגאומטרי (כמו בשרטוט), והאייפקס המאוחר. בהמשך נסביר מתי כדאי לבחור בכל אחד מהם. 4. נקודת היציאה: לאחר שפגשנו באייפקס, הנקודה הפנימית בפנייה, הגיע הרגע לו חיכינו - בהנחה שפעלנו כמו שצריך, מיד לאחר האייפקס נוכל לחזור לדוושת הגז באופן הדרגתי ועדין במקביל ליישור הדרגתי של ההגה אל נקודת היציאה. שילוב נכון ומתוזמן בין האצה לפעולת יישור ההגה תוביל אותנו היישר לחלק החיצוני ביותר בסוף הפנייה, נקודת היציאה לישורת.
לפני סיום, חשוב להבין דבר פשוט - הקו הגאומטרי, כמו בשרטוט, יהיה המהיר ביותר בהנחה שמדובר בפנייה בודדת, מבלי פניות נוספות לפני או אחרי שצריך לקחת בחשבון. לכן, הקו הגאומטרי הוא לאו דווקא הקו המהיר ביותר, אבל חשוב להכיר אותו כדי שנוכל להתקדם לשיעור הבא. באופן כללי, הסיבה שהקו הגאומטרי הוא לא בהכרח המהיר ביותר, היא שהמהירות בתוך הפנייה היא לא בהכרח החשובה ביותר אלא דווקא היכולת שלנו לפתח מהירות ביציאה מהפנייה, אל הישורת. נשמע קצת מוזר? אל חשש, בשיעור הבא נכתוב על השיטה הזאת בפירוט. אז זהו זה לשיעור הראשון, מקווים שנהנתם ולמדתם כמה דברים חדשים על עולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול ומצפים לפגוש אתכם בקרוב במסלול המרוצים!